tiistai 16. maaliskuuta 2010

Minä olen kaikkea -hiljaistuminen

Minä olen kaikkea -hiljaistuminen on harjoitusmenetelmä jossa ihminen huomioi harjoituksen aikana kaiken (mm. ajatukset, hengitys, keho, mieli, tietämys) ja sisällyttää ne itseensä. Myöhemmin voidaan sisällyttää kehon ulkoisia asioita ja yhdistää koko olemassaolo yhdeksi kokonaisuudeksi. Harjoituksen tarkoituksena on kadottaa itsekeskeisyys. (Wadud 2002, 202–203.)

Itseen sisällytetään kaikki kohdattu olemassaolo tietoisuuden kasvattamiseksi. Minä olen kaikkea -hiljaistumisen lopputuloksena on koko olemassaolon sisäistämisen jälkeen tunne siitä, että henkilö vain on, ei ole enää mitään sisäistettävää. (Wadud 2002, 203.)

KIRJALLISET LÄHTEET:
Wadud, Swami Deva (toim.) 2002. Meditaatio – ainoa tie vapauteen (2. painos) (Meditation – the First and Last Freedom). Suomentanut Jorma Koskinen. Pieksämäki: Unio Mystica.