tiistai 16. maaliskuuta 2010

Minä olen katseen kohde -hiljaistuminen

Minä olen katseen kohde -hiljaistuminen on harjoitusmenetelmä jossa ihminen kiinnittää huomion siihen, että jokin tarkkailee häntä. Minä olen katseen kohde -hiljaistuminen on eräs itsehiljaistumisen muoto. (Wadud 2002, 139–140.)

Minä olen katseen kohde -hiljaistuminen harjoitusmenetelmä voidaan toteuttaa antamalla oman peilikuvan tarkkailla itseään. Muita mahdollisia harjoituksessa tarkkailijana olevia kohteita ovat mm. ihmiset, puut, ruusu tai tähdet. Harjoitus on paras silloin kun se suoritetaan rakastavaisten kesken. (Wadud 2002, 152–153.)

KIRJALLISET LÄHTEET:
Wadud, Swami Deva (toim.) 2002. Meditaatio – ainoa tie vapauteen (2. painos) (Meditation – the First and Last Freedom). Suomentanut Jorma Koskinen. Pieksämäki: Unio Mystica.