sunnuntai 7. maaliskuuta 2010

Yhteisöitsekkyys: suomalaiset maataloustuottajat

Suomen Keskusta ry:n kansanedustajat (Siankasvattaja ja Lehtitoimittaja) metelöivät julkisuudessa siitä, että ruotsalainen yritys on ryhtynyt hintakilpailuun suomalaisten maitotuotevalmistajien kanssa eräiden nestemäisten maitotuotteiden osalta. Poliitikko Matti Vanhasen epämääräinen blogimerkintä voitaneen tulkita niin, että koska kauppaketju on valinnut tuotevalikoiman kilpailutuksen perusteella (tuottavin vaihtoehto voittaa), kaupaketju ei noudata kilpailulakia. (STT 6.3.2010 ja STT 6.3.2010.)
"Heikot sortuu markkinoilla, kilpailuedulla varustettu tuote se vain porskuttaa (mukaillen vanha suomalainen sanomus).
Vanhanen ei näytä sisäistäneen sitä tuotteiden taistelua näkyvyydestä ja hyllytilasta, joka myymälöissä käydään. Siankasvattaja syyllistää kauppojen sisäänostajia eli pyrkii manipuloimaan heitä muuttamaan taloudellisin perustein suoritettavan päätöksenteon maataloustuottajien "moraaliseen" tukemiseen. Hassua, ei Coca-Cola tarvitse kilpaillessaan hyllytilasta kilpailun rajoittamista "moraalisten" syiden perusteella. Eikä kukaan maataloustuottaja takuulla tue moraalisesti ketään muuta kuin oman yhteisöitsekkyytensä sisäpiiriin kuuluvaa sidosryhmää.

Jos maanviljelijät laittavat jonkun kauppaketjun boikottiin tuotevalikoiman vuoksi, heidän omat tuotantokustannuksensa tulevat nousemaan, koska muut maanviljelijöille tuotantovälineitä myyvät tahot aivan varmasti nostavat hintoja kilpailujen vähenemisen seurauksena. Ja siitä seuraa se, että maatalouden työvoiman määrä edelleen vähenee Suomessa.

Tuotteiden liikkuvuus Euroopassa on vapaata ja perustuu kilpailuun. Voidan Suomen eduskunta tietenkin (tai vaikka Matti Vanhanen itse) määrätä maidolle ja maitotuotteille tai muille eläinperäisille elintarvikkeille suojatullin, mutta hei, EU kyllä vetää sen (ja Matti Vanhasen sekä Siankasvattajan) alas vessanpöntöstä alle aikayksikön.

PS. Miksi muuten Valion maitotölkin kyljessä olevan kampanjan: "työllistä suomalainen", maitoauton kuljettaja on lehmä? Ovathan he tietenkin lehtiä, mutta onko kyseessä pieni sisäpiirin vitsi koskien kuljetuslakkoa? Hieno herja, johtoportaan pojat (ja yksi kiintiötyttö, tasa-arvoisia kaikki ovat eikä yrityksissä ole feministien pelkäämiä lasisia seiniä tai kattoja).

PSS. Miksi paperitehtaiden sulkemisten aikana talouspaperirullan pakkauksessa ei ollut pientä ja söpöä oravaa ajamassa paperikonetta (kampanjan nimi olisi voinut olla vaikka: "työllistä metsäläinen")?

PSSS. Kun näitä IT-yrityksiä suljetaan, matkapuhelimen tuotepakkaukseen voisi printata vaikka Tamakozin piipittämään: "työllistä tietoyhteiskuntasuomalainen". Eivätkä ahneet sijoittajat siirtäisi työtä alempien tuotantokustannusten maihin (tässä vaiheessa herään, ja huomaan, että kaikki olikin vain unta. Ois ollut niin ihmeen hyvä palata sosialistiseen säännöstelytalouteen taas).

SÄHKÖISET LAHTEET:
STT. Iltalehti.fi. Lauantai 6.3.2010 klo 19.04. Sirkka-Liisa Anttila yhtyy Vanhasen maito-huoliin. http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010030611252811_uu.shtml. Hakupäivä 7.3.2010.
STT. Perjantai 5.3.2010 klo 19.48. Iltalehti Vanhanen harmissaan maitomerkin vaihdosta: Aikoo vaihtaa kauppaa. http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010030511249711_uu.shtml. Hakupäivä 7.3. 2010.